Hvad er ACT
Her på siden kan du læse mere om, hvordan vi arbejder hos KonPsyk. Vi arbejder ud fra den terapeutiske tilgang Acceptance and Commitment Therapy (ACT).
Scroll ned på siden og læs meget mere om, hvad ACT er.
At arbejde med ACT
I ACT er der et grundlæggende formål: At blive i stand til at leve et meningsfuldt liv. Et liv, der er præget af vedvarende handlinger, som bidrager til meningsfulde relationer og aktiviteter. Hvordan bliver man i stand til det? Ved konstant at styrke og træne ens psykologiske fleksibilitet. Dette er en meget komprimeret beskrivelse – og lad os så lige folde det lidt ud.
Først og fremmest: Hvad er et meningsfuldt liv? Et meningsfuldt liv handler om, at individet lever i overensstemmelse med de subjektive værdier, de har. Der er intet objektivt svar på, hvad et meningsfuldt liv er. Og der er derfor heller intet behov for at retfærdiggøre sine værdier. Nogle mennesker nyder at tilbringe tid i naturen. Andre at arbejde med mennesker, at opdage nye ting, at få børn og give dem et trygt hjem, at være en god kollega… Hvad der har værdi og er en meningsfuld aktivitet afhænger af individet og er i ACT noget, vi bruger tid på at udforske sammen.
Når vi har fundet frem til en håndfuld værdier sammen med et individ, bliver det næste spørgsmål: Hvad er vedvarende handlinger, som bidrager til at få disse meningsfulde aktiviteter til at fylde? Vedvarende handlinger er de ting, man gør for at udleve sine værdier. Fx at få en tur i skolen, tage på arbejde, besøge nye steder, lege med sine børn eller at spørge ind til sine kollegaer. Det er handlinger, som man som udgangspunkt altid kan gå i gang med, og som i sig selv er meningsfulde. Ydermere er det handlinger, som er tilpasset en given kontekst. Betragt følgende eksempel: Lad os sige, at det er vigtigt for mig at være en god kollega, og det er noget, jeg forsøger at udleve ved at spørge ind til mine kollegaers weekend. Dette kan være mere eller mindre hensigtsmæssigt, afhængig af konteksten. Måske kan jeg se, at min kollega har travlt, så derfor venter jeg med at spørge. Måske er min kollega syg. Ville det betyder, at jeg skal ringe til dem for at spørge om deres weekend for at være en god kollega? Nej, selvfølgelig ikke. Mine handlinger skal tilpasses konteksten. Lad os sige, at jeg har en værdi om at være ude i naturen. Men en dag, der tordner og regner det. Betyder det, at jeg ikke kan være i kontakt med mine værdier? Nej, det betyder bare, at jeg må vente med at udleve denne aktivitet til en dag, det passer bedre. Og måske er der andre måder, jeg kan få denne værdi til at fylde på. Måske kan jeg i stedet bruge tid på at forberede mig på min næste tur – en anden handling, men med samme værdi som motivation.
For at kunne leve et meningsfuldt liv skal vi altså både have en evne til at være bevidste om vores værdier, og at kunne engagere os i kontekstuel vedvarende handling. Det lyder måske simpelt nok. “Jeg synes, det er meningsfuldt at være sammen med mine venner og se fodbold – så derfor tager jeg afsted hver torsdag for at gøre netop dette.” Simpelt! … Indtil det ikke er det. For vi mennesker har evner, som kan være med til at spolere denne jagt på et meningsfuldt liv. Lad mig stikke en proverbial pind i hjulet på ovenstående eksempel: “Jeg synes, det er meningsfuldt at være sammen med mine venner og se fodbold – derfor PLEJER jeg at tage afsted hver torsdag for at gøre netop dette. Men jeg burde ikke gøre det, fordi… Jeg burde ringe til min mor, jeg burde tage ned og træne, jeg burde ikke tage afsted fordi jeg bærer nag… Hvad nu hvis det bliver kedeligt? Hvad nu hvis det regner? Hvad nu hvis jeg skuffer mine venner? Hvad nu hvis…”
Alt dette er eksempler på, hvordan tanker kan komme på tværs af vedvarende handling. Hvordan vores hjerner forsøger at hjælpe os til at leve det gode liv, men i stedet kommer til at lave en kortslutning, der afholder os fra at leve et meningsfuldt liv. Jo flere burde-regler vi har, jo mere infleksible bliver vi. Forestil dig livet som en forhindringsbane. Der er måske ribber, du skal klatre op og ned af, reb du skal svinge i, broer du skal balancere over – forhindringsbaner er svære! Men endnu sværere bliver de, hvis du siger til dig selv: “Jeg skal klare forhindringsbanen, men jeg burde ikke bruge min venstre fod” eller “Jeg må ikke lave fejl, jeg skal gøre det perfekt, det burde være let…” Måske kan disse udsagn til tider skabe motivation, men de kan også være med til at skabe en rigtig dårlig oplevelse af forhindringsbanen. Og husk, at i denne metafor er forhindringsbanen DIT liv. De regler og burde-sætninger, du sætter op, har betydning for, hvordan dit liv udspiller sig. Og det er ofte svært at se. Disse regler er ofte placeret lige i vores egen blinde vinkel, fordi de virker naturlige og åbenlyse, og ikke som noget, man kan sætte spørgsmålstegn ved. “Jamen, sådan er det bare… sådan har det altid været… sådan burde det være…” Måske! Men potentielt er disse sætninger netop grunden til, at du er forhindret i at gøre nogle af de ting, som netop vil skabe mening.
At være bundet af éns regler og krav sidestilles i ACT med at være psykologisk infleksibel. Du kan sammenligne det med en arm eller kropsdel, der mangler at blive strukket og trænet. I ACT arbejder vi på at skabe fleksibilitet. At give mulighed for at strække regler og krav længere end normalt, for at udforske om det kan bidrage til vedvarende og meningsfulde aktiviteter i ens liv. Det kan fx være, at man får til opgave at prøve at udfordre en regel: “Hvordan ville de se ud, hvis du fulgte en værdi lige nu? Hvis du, i stedet for at følge din regel, fulgte en værdi lige nu? Hvordan kunne dette tænkte scenarie se ud? Kunne du være villig til at udforske det sammen med mig?
Man kan komme langt med ganske få, simple øvelser, hvor man sammen forsøger at få et nyt perspektiv på fastlåste situationer og tankemønstre. Ikke med henblik på at modbevise reglerne, men på at løsne dem en smule. Ofte skaber dette mere frihed til at gøre de vedvarende handlinger, som leder til et meningsfuldt liv.
Hexaflexen og psykologisk fleksibilitet
ACT er transdiagnostisk. Det betyder, at ACT kan tages i brug på tværs af diagnoser. Arbejdet med ACT er derfor ikke begrænset til en bestemt type klienter eller lidelse. Så når folk spørger: “Hvem er ACT til?” er det korte svar: Alle! Alle mennesker kan have gavn af arbejdet med ACT. Alle mennesker kan have gavn af ACT, fordi ACT handler om at arbejde med processer, som findes i alle mennesker. Dette synspunkt har den konsekvens, at mange klienter oplever at få afstigmatiseret deres lidelse. De er ikke længere i behandling, fordi der er noget galt med dem. Der er i forløb hos en psykolog, fordi de ønsker at lære at leve et mere meningsfuldt liv, og fordi de indre oplevelser, der opstår i deres liv for tiden forhindrer dem i at gøre dette. Dette er et radikalt anderledes synspunkt end mange andre psykologiske metoder har. Når vi i ACT taler om at behandle, så er det med et radikalt andet fokus end i andre behandlingsformer. I ACT er det fx ikke et formål at skabe symptomreduktion. Dette finder nogle kontroversielt, og det er en ganske bevidst og intentionel adskillelse. Grunden til at symptomreduktion ikke er et direkte mål i ACT er, at ønsket om symptomreduktion kan blive en markant faldgrube for et individs evne til at leve et meningsfuldt liv.
Frem for at have fokus på symptomreduktion er hensigten med ACT at promovere psykologisk fleksibilitet ved at styrke en række egenskaber i individet. Helt specifikt har man i ACT fundet frem til seks kerneprocesser, der sammen udgør en beskrivelse af et individs psykologiske fleksibilitet. Disse seks kerneprocesser betegnes som et individs hexaflex.
De seks kerneprocesser er konceptualiseret ud fra en induktiv tilgang med udgangspunkt i RFT (Relational Frame Theory) og kontekstuel adfærdspsykologi. At en tilgang er induktiv betyder, at den er udviklet på baggrund af observationer, som man dernæst har generaliseret ud fra. En induktiv model er for, i sin natur, baseret på en række antagelser. Dette er en pragmatisk tilgang til at få konceptualiseret psykologiske fænomener. Efter konceptualiseringen af en model er det muligt at efterprøve den, hvilket man har gjort ved hjælp af yderligere studier og observationer. I dette tilfælde; i hexaflexen, er de seks kerneprocesser opstået gennem mere end 30 års kliniske observationer. Modellen er efterfølgende blevet efterprøvet i talrige studier og har været med til at konceptualisere nye modeller og spørgeskemaer, heriblandt MPFI. Målet med denne psykologiske model er ikke at afdække sandheden. Målet er bl.a. præcist at kunne identificere mediatorer og moderatorer i de psykologiske processer, der undersøges, med henblik på at føre til meningsfulde kliniske interventioner.
Lad os så på, hvordan Hexaflexen kan beskrive tilstanden at være henholdsvis psykologisk fleksibel og psykologisk ufleksibel. Dette er særligt brugbart, når vi som psykologer undersøger potentielt patologiske processer sammen med vores klienter. Alle mennesker vil opleve perioder eller situationer, hvor vi er mere eller mindre fleksible. Undersøgelsen af, hvordan vi kan blive mere fleksible, giver os en retning for, hvordan vi kan blive bedre til at leve et meningsfuldt liv, selv i svære situationer. Ved at dele psykologisk fleksibilitet op i seks aspekter (og det samme for ufleksibilitet) bliver det muligt at undersøge, på hvilke områder klienten har særligt behov for at få arbejdet med sig selv på. Lad os gennemgå de begreber, der henholdsvis promoverer eller kan stå i vejen for psykologisk fleksibilitet og dermed et meningsfuldt liv.
De seks kerneprocesser
Psykologisk fleksibilitet
Beskriver et individs evne til at være bevidst om de ting, der foregår i nuet. Dette gælder både indre oplevelser og individets omgivelser.
Sådan kan man bl.a. arbejde med et:
- Mindfulness
- Vejrtrækningsøvelser
- Pauser i hverdagen eller øvelser med fokus på bestemte objekter eller emner
Beskriver et individs evne til at mærke og benævne de ting, som har betydning for dem.
Sådan kan man bl.a. arbejde med det:
- Værdi-øvelser med fokus på at benævne værdier
- Refleksion og skrive dagbog
- Samtaler med venner og familie
Beskriver et individs evne til at omsætte egne værdier til vedvarende handlinger.
Sådan kan man bl.a. arbejde med det:
- Målsætning
- Udarbejde en handleplan med fokus på overkommelige skridt og ansvarliggørelse
Beskriver et individs evne til at se hvordan bl.a. deres humør, tanker og regler er med til at farve deres perspektiv på situationen.
Sådan kan man bl.a. arbejde med det:
- Mindfulness
- Reflekterende øvelser, hvor der foretages perspektivskifte
- Samtaler
- Metaforer
Beskriver et individs evne til at kunne adskille sig fra sine tanker og deres indhold.
Sådan kan man bl.a. arbejde med det:
- Mindfulness
- Sproglige øvelser, hvor fusionen udfordres
- Metaforer
Beskriver et individs evne til at være til stede med svære indre oplevelser, såsom tanker og følelser.
Sådan kan man bl.a. arbejde med det:
- Mindfulness
- Eksponering for relativt svære indre oplevelser
- Selvomsorg
Psykologisk ufleksibilitet
Beskriver et individs manglende evne til at være til stede i nuet.
Potentielle udfordringer:
- Øget stress
- Påvirker relationer
- Kognitive funktioner kan være påvirket, da man befinder sig andetsteds end her og nu. Fx svært ved at koncentrere sig
Beskriver et individs manglende evne til at være i kontakt med sine værdier.
Potentielle udfordringer:
- Manglende motivation
- Øget lidelse
- Meningsløshed
- Svært ved at danne relationer
- Manglende følelse af identitet
Beskriver et individs tendens til at gøre ting, som ikke bidrager til et meningsfuldt liv eller ligefrem modarbejder det.
Potentielle udfordringer:
- Gå i stå i livet
- Nedsat følelse af at have styr på sit liv
- Udvikling af destruktive adfærdsmønstre
- Nedsat evne til at forme meningsfulde relationer
- Nedsat arbejdsevne
Beskriver et individs tendens til at sidde fast i fortællinger om sig selv.
Potentielle udfordringer:
- Øget lidelse
- Selvkritisk tænkning
- Nedsat evne til at forme meningsfulde relationer
- Skaber selvopfyldende profetier
Beskriver et individs over-optagethed af deres tanker og deres indhold.
Potentielle udfordringer:
- Overtænkning
- Øget fokus på negative tanker og følelser
- Beslutningsevne er markant påvirket
- Lav selvindsigt
- Manglende evne til at se, hvordan ens syn er påvirket af tanker
Beskriver et individs forsøg på at kontrollere eller undgå indre oplevelser.
Potentielle udfordringer:
- Øget lidelse
- Dårlige copingstrategier såsom misbrug
- Påvirker relationer
- Begrænsede muligheder i livet
Det er værd at nævne, at de seks kerneprocesser i høj grad spiller sammen. Man bør se dem som en helhed, hvor ingen proces kan stå alene, som det er vanligt i mange modeller. Når man fx arbejder med begrebet kontakt med nuet vil det unægteligt spille ind i defusion og vice versa. Der er en vis grad af overlap mellem de seks kerneprocesser, og hvordan de påvirker et individs liv. Jo mere man arbejder med dele af sin psykologiske fleksibilitet, jo mere vil det blive muligt at arbejde med andre processer. Lidt ligesom når man træner sine muskler eller udvikler kompetencer i sit arbejdsliv.
Omvendt kan det samme ske med psykologisk ufleksibilitet. Vi kan ende i negative spiraler. Disse negative spiraler skaber lidelse. En negativ spiral kan opstå, når vi løbende bliver mere og mere ufleksible. Dette mønster gør sig ofte gældende i personer, der lider under depression, sorg, angst og stress-belastninger. Smerte i livet kan naturligt nok føre til oplevelsesmæssig undgåelse. Dette kan føre til lidelse, der kan føre til mere undgåelse osv. Vejen ud af denne spiral vil typisk være at starte et sted i hexaflexen og arbejde sig hen imod fleksibilitet.
Oplevelsesmæssig undgåelse og den svære vej
En meget udbredt hindring i at leve et meningsfuldt liv er oplevelsesmæssig undgåelse. Med oplevelsesmæssig undgåelse menes, når et individ forsøger at undgå en bestemt indre oplevelse, fx at blive ked af det, føle skam, være usikker, føle uro, at kede sig, at skabe konflikter osv. Rigtig meget af vores liv går vanligvis ud på at undgå ubehag. Det er en naturlig del af det at være menneske. Vi tager tøj på for at holde varmen og undgå at fryse. Vi køber ind og laver mad for at blive mætte og for at undgå at blive sultne. Vi vælger ting og mennesker fra, som ikke behager os, for at undgå skuffelse, sorg eller vrede. Mange af os tilrettelægger vores daglige liv på en måde, der i høj grad er med til at undgå ubehalige situationer. Og alt dette er helt naturligt. Så hvorfor påstår vi, at det kan være en hindring? Jo, det gør vi, fordi oplevelsesmæssig undgåelse i nogle situationer tager overhånd. Hvordan ved man, om det har taget overhånd? Det har det, når oplevelsesmæssige undgåelse begynder at påvirke et individs evne til at udføre vedvarende handliner, der bidrager til at leve et meningsfuldt liv. Dette kan være svært at erkende, og det er noget, vi bruger med tid på at arbejde med, sammen med vores klienter.
Vi nævnte tidligere symptomreduktion. Specifikt, at vi med ACT ikke forsøger at opnå symptomreduktion sammen med vores klienter. Grunden til dette er, at der er en risiko for at jagten på symptomreduktion i sig selv bliver en oplevelsesmæssig undgåelsesstrategi. At man, i et forsøg på at komme væk fra smerten, kommer til at påvirke sin evne til at bevæge sig hen imod sine værdier. Ifølge ACT er værdier så vigtige, at vi ikke vil lade dette ske. Derfor er det vigtigt først at lære metoder til at nærme sig disse, og ikke at komme til at fokusere på at undgå smerte.
Forestil dig psykologsamtaler som en rejse. Der er to måder, vi kan gøre det på: Vi kan enten blive enige om en destination, lad os sige: Vi vil gerne til Sverige. Eller vi kan blive enige om: Vi skal ikke til Tyskland. Disse to rejser vil være meget forskellige. Den ene rejser kræver, at man ser fremad, kender sin destination, ved hvor lang og hård rejsen bliver, og forsøger at bevæge sig den vej. Den anden vil måske virke lettere i starten, fordi det er let at vælge en vej, som fører væk fra det punkt, man ønsker at bevæge sig væk fra. Ulempen er dog, at man ikke aner, hvor rejsen vil føre hen.
Hvis éns eneste krav til behandling er symptomreduktion, er der ingen garanti for, at man vil ende et sted man kan lide at være – et sted, hvor man kan leve et meningsfuldt liv. Måske er man heldig, og man ender et sted, hvor smerten er væk. Men chancerne er store for, at dette blot har medført lidelse på andre fronter. Man har måske valgt mange ting fra, i form af fritidsaktiviteter, mennesker, arbejdsopgaver og rutiner, man har måske ændret sit liv, så man pludseligt befinder sig et sted, hvor man ikke kan genkende sig selv. En sikker vej til et sted, man gerne vil være, er at sætte sig dette som et mål lige fra starten. At få aftalt med sig selv, hvor man gerne vil hen, og begynder at tage små skridt i denne retning. Også selvom det i starten vil være sværere.
En behandlingsform i udvikling
ACT virker. Det virker endda rigtig godt. Dags dato foreligger der over 500 metaanalyser og systemiske reviews med fokus på arbejde med ACT. Der er samlet lavet over 1100 RCT studier og talløse andre studier i form af kvalitativ forskning og studier med andre designs. Dertil kommer, at en række organisationer har beskrevet ACT som en evidensbaseret praksis eller ligefrem anbefalet det som et værktøj, man bør bruge. Heriblandt kan nævnes WHO (World Health Organisation), der bl.a. anbefaler ACT til arbejdet med kroniske smerter, og som et værktøj til at arbejde med stress. Den amerikanske organisation APA (American Psychological Association) beskriver ACT som værende moderat til meget effektiv i behandling af depression, kronisk smerte, angst, OCD og psykoser. The UK National Institute of Health and Care Excellence (NICE) har ligeledes nævnt ACT, og anbefaler denne til behandling af kroniske smerter og personer med tinnitus. Listen fortsætter. De har nævnte er blot for at illustrere, at ACT er velundersøgt, og at arbejde med og forskning inden for ACT er aktivt og i konstant udvikling.